Hlavní stránka Blog Opravujeme auto Regenerace DPF (filtru pevných částic) u BMW - nauč se postup a přečti tipy

Regenerace DPF (filtru pevných částic) u BMW - nauč se postup a přečti tipy

28. 12. 2022
|
Voton.cz autodíly
|

DPF filtr a starost o jeho regeneraci je pro majitele nových vozů s dieselovými motory nutnost. Povinné vybavení moderních vozů DPF čištěním odváděných spalin s sebou nese starost navíc. DPF filtry už dnes mají relativně velkou živostnost, ale je třeba dbát na pravidelnou regeneraci.

V tomto článku se pokusíme rozpýlit pár mýtů ohledně filtru pevných částic (DPF) a jeho regenerace u BMW let 2004-2010. Nejdřív trocha obecných definic.

Co je DPF?

DPF neboli filtr pevných částic je součást výfukového systému moderních dieslových aut. Funkcí DPF je zachytávat saze a jiné pevné částice výfukových plynů. DPF zachytává nečistoty mechanicky, prostřednictvím porézního keramického tělesa uvnitř obalu filtru. 
 

Jak vypálit filtr pevných částic?

Podmínky pro spuštění regenerace DPF filtru u BMW

Aby se spustila regenerace DPF filtru, je třeba mít splněno několik podmínek:

  • teplota motoru nad 85 °C (za jízdy),
  • v pořádku systém na sání vzduchu, tedy váha vzduchu (MAF), EGR ventil a jeho ovládání, elektrická uzavírací klapka,
  • neměl by být přejetý olejservis,
  • min. 10 litrů nafty v nádrži,
  • správná teplota před filtrem částic (v podstatě to znamená mít zahřátý motor),
  • rychlost jízdy nad 65 km/h (krátkodobě lze i pod tento limit),
  • tlak před filtrem částic takový, aby byla regenerace vyžádána, ale ne tak vysoký, aby se uzamkla. Po úspěšné regeneraci by měl být na volnoběh tlak do 10 mBar. 
U BMW nelze regenerovat staticky jako u Fordu, na otáčkách nezáleží, na žhavení nezáleží.

 

Jak poznat regeneraci DPF?

Na slušné diagnostice lze vyčíst ujetá vzdálenost či čas od poslední úspěšné regenerace a ta by měla probíhat v závislosti na provozu každých 100-1000 km.

Regenerace pocitově není na autě znát.

Když je regenerace aktivní, spíná se v různých intervalech tak, aby se udržovala správná teplota v DPF (kolem 500-600 °C), když regenerace neběží je tato teplota zhruba poloviční.

Samotný proces regenerace trvá většinou 12-40 minut.

 

Čím prodloužit životnost DPF filtru?

Zpočátku se životnost DPF filtr počítala na desetitisíce kilometrů, dnes již moderní vozy počítají s živostností DPF filtru porovnatelnou s předjímanou živostnotí vozu jako takového, tedy kolem 200 tis. km. Samozřejmě platí, že čím méně se filtr zanáší, tím déle vydrží. Neprospívají mu ani krátké tratě, ani nekvalitní olej.
 

Správná specifikace oleje pro DPF

Někteří výrobci olejů vytvořili produktové řady zaměřené přímo na vozy s DPF. Například ve specifikaci ACEA C3 máme v nabídce Castrol Magnatec diesel DPF 5W-40. Ten je efektivní u motorů pracujících při extrémně nízkých teplotách a tam, kde je žádaná úspora paliva. Tedy při použití v situacích, kdy by DPF filtr mohl trpět.
 

Prevence s aditivy

Někdo řeší prevenci zanášení také aditivy, která jsou schopna odstranit uhlíkové usazeníny a popel z filtrů. Například EUROL aditivum Diesel DPF Cleaner Plus slouží k pro přímé vyčištění filtru a jeho regeneraci alternativní cestou a bez nutnosti demontáže. Používá se preventivně nebo při problému pro lepší regeneraci filtru pevných částic. Aplikace je jednoduchá i pro běžného uživatele - celé balení se přidá do nafty (max 60 litrů).

Náročnější pro aplikaci, ale účinnější je pak Čistič DPF filtru ve spreji PETEC. Sprej se hadičkou aplikuje přímo k DPF filtru otvorem demontovaného teplotního nebo tlakového senzoru před filtrem pevných částic. Po aplikaci je nutné provést regeneraci filtru pevných částic buď pomocí diagnostiky, nebo jízdou vozidla.

 

Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je český e-shop s autodíly. Voton.cz prodává náhradní díly na všechna osobní auta, dodávky a jiná motorová vozidla užívaná v České republice. Voton.cz dodává autodíly, potřeby pro automechaniky a doplňkové zboží pro motoristy do celé ČR, Kam