Brzdové destičky

01. 03. 2023
|
Voton.cz autodíly
|
U automobilů existují dva základní typy brzdového systému - systém kotoučové brzdy (brzdového kotouče a brzdových destiček ve třmenu) a systém bubnové brzdy (brzdového bubnu s brzdovými čelistmi).

Brzdové destičky jsou částí kotoučového brzdného zařízení, jehož funkcí je pomocí vytvoření dostatečného tření zpomalit otáčení kola a zpomalit tak nebo zastavit dopravní prostředek.

Brzdové destičky mohou být instalovány v automobilu, na jízdním kole, na autobusu, nákladním voze a jiných vozidlech. V tomto textu se soustředíme na brzdové destičky coby náhradní díly pro automobily. 

Přední a zadní destičky na auto

Brzdové destičky se prodávají v balení po 4 ks. Každé balení je tak určeno pro celou nápravu, a to buď přední (přední brzdové destičky), nebo zadní nápravu (zadní brzdové destičky). Při výměně se tedy vždy mění obložení kotoučové brzdy na obou předních nebo na obou zadních kolech najednou. 

Jakou značku brzdových destiček?

Brzdové destičky vyrábí řada výrobců autodílů. Při výběru brzdových destiček lze vybrat OE destičky (nejvyšší kvalita) nebo destičky značek, které dodávají do automobilek jako prvovýrobci - například značka Zimmermann (sortiment brzdových destiček Zimmermann k zakoupení zde), značka Textar, TRW, Bosch, ATE nebo Brembo (sortiment brzdových destiček Brembo k zakoupení zde). Levnější variantou jsou destičky aftermarketové - z druhovýroby (např. Topran, Meyle, Febi), nebo brzdové destičky privátních značek (Maxgear, Kamoka, Denckermann, QWP, Starline). Se stoupající kvalitou destiček obvykle stoupá i cena. Levnější destičky privátních značek mohou někdy působit nepříjemnosti, které nemusí mít ale vliv na funkčnost - například pískání brzd. 

Materiál brzdových destiček 

Volba materiálu, z které jsou brzdové destičky vyrobeny, má vliv na účinnost a další vlastnosti celého brzdového systému.

Materiál a odvádění tepla

Odvádění tepla je proces snižování a rozptylování tepla vznikajícího třením mezi brzdovým obložením a kotoučem. Dobré odvádění tepla zvyšuje účinnost brzd a snižuje uvadání brzdného účinku. 

Materiál a prašnost brzd

Obrušováním brzdové destičky při tření o brzdový kotouč vzniká odpadní prach. 

Zahušťování je proces zahušťování nových brzdových destiček a rotorů, který zajišťuje správný výkon a dlouhou životnost.

Typy brzdových destiček podle materiálu

Bezazbestové (organické) brzdové destičky (NAO)

Organické brzdové destičky jsou vyrobeny z organických látek, jako je uhlík, pryž, kevlar, pryskyřice aj. Obsahují maximálně 30 % kovu.
Výhodou je dobrý brzdný účinek za studena, tišší provoz a nízká cena. Nevýhodou je měkká směs obložení, rychlejší opotřebovávání, prašnost a rychlé uvadání pro nedostatečný odvod tepla při nadměrné zátěži.

Kovové brzdové destičky

Základním typem brzdových destiček používaných jako OE varianta jsou kovové brzdové destičky, které k vytvoření tření s brzdovým kotoučem využívají kovová vlákna. Ve směsi třecí vrstvy jsou zastoupeny měděné, železné a ocelové materiály. Výhodou je delší výdrž, menší prašnost, lepší odvádění tepla, větší odolnost a dobrý výkon při intenzivním používání. Nevýhodou je vyšší cena než u organických destiček, vyšší hlučnost, nižší výkon při studených brzdách a zvýšeným opotřebováváním brzdových kotoučů.
U cyklobrzd se používají také destičky sintrované, pro automobily se tato úprava materiálu neuvádí.

Keramické brzdové destičky

Keramické brzdové destičky jsou vyrobeny z keramických materiálů pro lepší výkon a menší množství brzdového prachu. Výhodou je, že jsou tišší, nabízejí lepší odvod tepla než kovové brzdové destičky, jsou méně prašné. Nevýhodou keramických destiček je horší fungování při studených brzdách a zvýšené riziko poškození přehřátím brzdových kotoučů extrémními teplotami při tření, pokud kotouče nejsou vybrány správně. 

 

Součásti brzdové destičky (brzdového obložení kotoučové brzdy)

Senzor opotřebení (indikátor opotřebení nebo výstražný kontakt opotřebení brzd)

Senzor opotřebení nebo indikátor opotřebení je malé zařízení, které hlídá míru opotřebení materiálu brzdové destičky a upozorňuje řidiče na konec životnosti brzdových destiček a nutnost jejich výměny.

Samotný senzor opotřebení je v závislosti na konkrétním vozidle buď prodáván samostatně, nebo je integrován přímo do brzdové destičky a připojen konektorem senzoru brzdového opotřebení k elektrickému systému vozidla. 

Tělo brzdové destičky

Tělo brzdové destičky je tvořeno pevným kovovou konstrukcí, která je tvarově typizována pro použití v konkrétním vozidle. Na tělo je pak nanesena vrstva brzdného materiálu.

Vrstva brzdného materiálu

Vrstva brzdného materiálu je tvořena speciální směsí - keramickou, kovovou nebo organickou, která je uzpůsobena funkci při kontaktu s brzdovým kotoučem vyvinout maximální možné tření při zachování bezpečnosti takového úkonu z pohledu zahřívání destičky, opotřebovávání a uvadání. 

Antivibrační podložka a svorka

Součástí brzdové destičky je také antivibrační podložka vyrobená z tenkého kovového plechu. Je umístěna na zadní straně destičky, které přiléhá k brzdovému třmenu a redukuje vibrace. U některých typů bylo možné zakoupit tyto díly samostatně, dnes jsou již součástí brzdové destičky.

Příslušenstvím brzdových destiček je také svorka, která brzdovou destičku drží na svém místě uvnitř brzdového třmenu tak, aby se při brzdění nikam nehýbala. 

Příslušenství dodávají mnohdy firmy, které se zaměřují čistě na tento sortiment a brzdové kotouče a destičky nemají v portfoliu - například Autofren Seinsa nebo Frenkit.
 

Související části brzdového systému s brzdovými destičkami

Brzdová destička a brzdový kotouč

Brzdová destička pracuje v symbióze s brzdovým kotoučem. Pro správné fungování brzdné soustavy je nutné, aby volba materiálu a provedení brzdové destičky odpovídalo brzdovým kotoučům, které jsou na vozidle instalovány. Zhodnotit je třeba velikost, materiál, provedení a typ jak brzdového kotouče, tak brzdové destičky.

Kriticky důležitá je samozřejmě kompatibilita zvoleného produktu s typem, modelem a motorizací vozidla.

Většina kupujících dává přednost také unifikaci výrobce obou komponentů - pro brzdové kotouče Zimmermann vybírají zákazníci většinou brzdové destičky Zimmermann, pro kotouče Bosch destičky Bosch, pro kotouče Jurid destičky Jurid atd.

Brzdová destička a brzdový třmen

Destičky přidržuje brzdový třmen. Uvnitř brzdového třmenu se nachází pohyblivý brzdový váleček. Stlačením brzdové kapaliny sešlápnutím brzdového pedálu vznikne v brzdovém systému tlak, který skrze brzdový třmen přitlačí brzdové destičky k povrchu brzdového kotouče, čímž auto zpomalují. 

Mazivo na brzdové destičky, známé také jako mazivo na brzdové třmeny, se používá k mazání kontaktních míst brzdových třmenů a destiček, aby se zabránilo hluku a korozi.

Brzdová destička a ochranný štít brzd

Funkci brzd doplňuje ochranný brzdový plech (štít) umístěný za brzdovým kotoučem. S brzdovými destičkami souvisí dvojím způsobem - na jedné straně chrání brzdovou soustavu před nečistotami, které by se mohly dostat mezi brzdovou destičku a kotouč (například drobné kamínky, které pak mohou při používání brzd skřípat), na druhé straně chrání karoserii vozidla před zanášením prachem vznikajícím opotřebováváním destičky v místě kontaktu s brzdovým kotoučem.

Brzdová destička a brzdová souprava

Pro správné fungování brzdového systému je třeba dbát i na zbylé komponenty brzdné soupravy - na dostatečné množství a životnost brzdové kapaliny (přenáší hydraulicky sílu z brzdového pedálu k brzdovým třmenům), na funkčnost brzdového pedálu, na stav brzdových hadiček aj.

U moderních vozidel je brzdná síla předávána od brzdového pedálu k destičkám s pomocí posilovače brzd, který zvyšuje brzdnou sílu řidičova sešlápnutí pedálu.

K brzdám u moderních automobilů patří také ABS senzor - indikátor zaznamenávající otáčení kol. Pro bezpečnost jízdy je důležitá informace ABS senzoru o tom, že kolo se při brždění přestalo otáčet (což je důležité zejména při nouzovém brždění a při jízdě po klouzajícím povrchu silnice).

 

Nejčastější otázky o brzdových destičkách

Jaká je životnost brzdových destiček?

Životnost brzdových destiček závisí na mnoha faktorech, a to jak na samotném vozidle, tak na jízdních podmínkách a stylu řízení. Nicméně, průměrně brzdové destičky vydrží mezi 20 000 až 60 000 km, nebo i více, v závislosti na těchto zmíněných faktorech:

  • Kvalita brzdového materiálu určuje, jak dlouho brzdové destičky vydrží. Nejméně vydrží brzdové destičky organické - bezazbestové, nejdelší životnost mají destičky keramické.
  • Stav kotoučů, rovnoměrnost jejich opotřebení a tloušťka samotných brzdových destiček - pravidelná údržba, jako jsou kontroly koroze a intervalu výměny brzdových destiček, může rovněž prodloužit jejich životnost a zajistit optimální výkon.
  • Pomalejší jízdní styl s menšími výkyvy v brzdném výkonu brzdám prodlužují živnostnost v porovnání se sportovní jízdou.
  • Správné zajetí destiček po jejich montáži.
 

Jak poznám, že brzdové destičky potřebují vyměnit?

Konec živnostnosti brzdových destiček a potřeba jejich výměny je rozeznatelná těmito ukazateli:
  • svítí kontrolka brzdového obložení na palubní desce,
  • vizuálně je vrstva tecího materiálu brzdového obložení příliš tenká (méně než 3 mm nebo je dokonce spotřebovaná úplně).
Kontrolu stavu brzdových destiček pro ověření, zda je nutné je vyměnit, je třeba provést, když:
  • brzdy vydávají neovyklý zvuk - pískají (někteří výrobci destičky opatřují kovovým kroužkem, který po odkrytí opotřebením začne zvuk vydávat jako upozornění),
  • je snížená hladina brzdové kapaliny,
  • citelně se změnil brzdný účinek za jízdy,
  • vibruje volant,
  • v prostoru kola jsou viditelné úlomky nebo přílišné znečištění prachem z obložení. 
 

Po jaké době vyměnit brzdové destičky?

Životnost brzdových destiček se uvádí v průměru mezi 20 a 60 tisíci najetými kilometry. Konkrétní doba, kdy je třeba vyměnit brzdové destičky, závisí na materiálu těch, kterými je nyní vozidlo vybaveno. Na konec životnosti destiček řidiče upozorní kontrolka opotřebení, která se rozsvítí v momentě, kdy indikátor opotřebení brzd zaznamená přílišné sjetí destičky. 

Jak často měnit brzdové destičky?

Brzdové destičky se obvykle mění jednou za dva až čtyři roky, podle ročního nájezdu, stylu jízdy a typu destiček, kterými je vozidlo vybaveno. Obecně lze říci, že v průměru destičky vydrží nájezd 20 000 - 60 000 km.

 

Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je český e-shop s autodíly. Voton.cz prodává náhradní díly na všechna osobní auta, dodávky a jiná motorová vozidla užívaná v České republice. Voton.cz dodává autodíly, potřeby pro automechaniky a doplňkové zboží pro motoristy do celé ČR, Kam